Statut
STOWARZYSZENIE
OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH I ICH RODZIN ROKTAR
STATUT STOWARZYSZENIA
Tekst jednolity z dnia 20 kwietnia 2018 roku
Rozdział I
Nazwa, teren działalności, siedziba władz i charakter prawny Stowarzyszenia.
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych i Ich Rodzin „ROKTAR”
§ 2
Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
Stowarzyszenie jest zarejestrowane, działa w oparciu o obowiązujące przepisy prawne o stowarzyszeniach, posiada osobowość prawną.
§ 4
Siedzibą władz Stowarzyszenia jest Rokietnica województwo Wielkopolskie.
§ 5
- Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej ogółu członków Stowarzyszenia i wolontariuszy.
- Do wykonywania konkretnych zadań Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników oraz angażować osoby, firmy i inne instytucje na podstawie umów cywilno-prawnych.
- Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Stowarzyszenie nie może tworzyć terenowych jednostek organizacyjnych.
Rozdział II
Cele i środki działania Stowarzyszenia
§ 6
Głównym celem Stowarzyszenia jest:
1. Rehabilitacja zmierzająca do rozwoju ogólnego,
2. Poprawa zaradności osobistej,
3. Poprawa zaradności psychofizycznej,
4. Przystosowanie i funkcjonowanie społeczne dzieci i osób starszych, osób
niepełnosprawnych fizycznie i intelektualnie, ze schorzeniami neurologicznymi min. SM, epilepsja,
5. Świadczenie pomocy rodzicom i opiekunom osób niepełnosprawnych,
6. Pozyskiwanie środków na działalność statutową,
7. Podejmowanie innych działań na rzecz osób niepełnosprawnych.
§ 7
Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
1. Prowadzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej, zwanych dalej „warsztatem”,
2. Organizowanie warsztatów psychologicznych i zajęć terapeutycznych dla rodzin i osób wychowujących lub sprawujących opiekę nad osobami niepełnosprawnymi intelektualnie i fizycznie,
3. Organizowanie pomocy lekarskiej, prawnej, materialnej itd. dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin,
4. Organizowanie wypoczynku w czasie wolnym,
5. Rozwój i promocje usług doradczych dla osób niepełnosprawnych, organizacji pozarządowych i innych usługodawców dla działań zmierzających do integracji osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy oraz innych usług zwiększających aktywność zawodową tych osób,
6. Szkolenia i warsztaty dla otoczenia współpracującego z osobami niepełnosprawnymi,
7. Doradztwo oraz poradnictwo zwiększające potencjał zawodowy i możliwości uzyskania pracy przez osoby niepełnosprawne, warsztaty psychologiczne ukierunkowane na zwiększenie aktywności zawodowej bezrobotnych osób niepełnosprawnych, podnoszące zdolność do zatrudnienia osób niepełnosprawnych,
8. Prowadzenie nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego dla realizacji zadań statutowych stowarzyszenia,
9. Podejmowanie innych działań służących zaspokojeniu potrzeb intelektualnych i bytowych osób niepełnosprawnych.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 8
1. Członkiem Stowarzyszenia mogą być osoby niepełnosprawne, ich rodzice lub opiekunowie, oraz sympatycy osób niepełnosprawnych.
2. Członków przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia na podstawie pisemnej deklaracji.
§ 9
Członek Stowarzyszenia ma prawo do:
1. Czynnego i biernego wyboru władz Stowarzyszenia,
2. Udziału w zebraniach, odczytach, konferencjach i innych imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.
§ 10
Członek zobowiązany jest do:
1. Przestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
2. Aktywnego udziału w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
3. Regularnego opłacania składek członkowskich w wysokości uchwalonej przez Walne Zebranie Członków.
§ 11
Członkostwo ustaje na skutek:
- Dobrowolnego wystąpienia członka, zgłoszonego na piśmie.
- Skreślenia przez Zarząd Stowarzyszenia z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich za okres jednego roku pomimo dwukrotnego pisemnego upomnienia.
- Śmierci członka.
- Wykluczenia za działalność niezgodną ze statutem lub uchwałą władz Stowarzyszenia.
- Wykluczenia za działalność na szkodę Stowarzyszenia.
- Z powodu pozbawienia praw publicznych prawomocnym wyrokiem sądu.
- Na uzasadniony wniosek 2 członków Zarządu.
- Decyzję w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia członka podejmuje zarząd w drodze uchwały.
- Od decyzji Zarządu w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia członka służy odwołanie w ciągu 14 dni od daty jej doręczenia.
- Odwołanie rozpatruje Walne Zebranie Członków.
- Decyzja w sprawie odwołania powinna być podjęta przez Walne Zebranie Członków w ciągu trzech miesięcy od daty wniesienia odwołania i jest ostateczna.
- Wystąpienie może nastąpić po uregulowaniu zobowiązań finansowych np. składki i jeśli takie są, materialnych.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§ 12
- Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zebranie Członków,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna. - Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym. Ilość kadencji nie jest ograniczona.
- Członkowie władz Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje honorowo.
§ 13
- Najwyższą władzą jest Walne Zebranie Członków.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Walnemu Zebraniu przewodniczy Prezes Zarządu lub Wiceprezes Zarządu a w przypadku ich nieobecności Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
§ 14
Do kompetencji Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków należy:
1. Uchwalenie głównych kierunków działania merytorycznego i finansowego Stowarzyszenia.
2. Rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
3 Udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi i Komisji Rewizyjnej.
4 Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
5. Uchwalenie wysokości składek członkowskich.
6. Zatwierdzenie regulaminów oraz podejmowanie uchwał o zmianie statutu i rozwiązaniu Stowarzyszenia.
7.Inne kompetencje wskazane w statucie.
§ 15
Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie (15 minut od daty i godziny rozpoczęcia pierwszego terminu) zwykłą większością głosów bez względu na liczbę obecnych na zebraniu członków Stowarzyszenia.
§ 16
W Walnym Zebraniu Członków z głosem stanowiącym biorą udział wszyscy członkowie Stowarzyszenia.
§ 17
- O terminie, miejscu, porządku obrad Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków Zarząd Stowarzyszenia zawiadamia członków co najmniej 2 tygodnie przed terminem zebrania.
- Zawiadomienie o zwołaniu Zwyczajnego lub Nadzwyczajnego Walnego Zebrania może zostać wysyłane jest pocztą, doręczone osobiście lub przesłane na adres e-mail członka Stowarzyszenia podany w oświadczeniu złożonym Zarządowi.
§ 18
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia może być zwołane z inicjatywy Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 20% członków zwyczajnych stowarzyszenia.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków jest zwołane przez Zarząd najpóźniej w terminie 21 dni od daty złożenia wniosku i obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.
§ 19
1. Zarząd Stowarzyszenia składa się z 5-7 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie.
W skład Zarządu Stowarzyszenia wchodzą:
a/ prezes
b/ wiceprezes
cl sekretarz
d/ skarbnik
e/ członkowie zarządu w liczbie od jednego do trzech.
2. Członkowie Zarządu Stowarzyszenia nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek Komisji może brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
§ 20
1.W przypadku odwołania lub rezygnacji, śmierci członka Zarządu, Zarząd w drodze uchwały może uzupełnić skład Zarządu, powołując na jego miejsce nowego członka.
2.Uzupełnienie składu Zarządu w sposób opisany w punkcie 1 niniejszego paragrafu nie może przekroczyć 1/3 liczby członków Zarządu.
3. Kadencja członków powołanych w drodze par. 20 ust. 2 Statutu kończy się z upływem dnia, na który przypada koniec kadencji ich poprzedników.
§ 21
1.Zarząd Stowarzyszenia działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie Członków.
2. Członkowie Zarządu Stowarzyszenia nie pobierają wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji w Zarządzie.
§ 22
- Komisja Rewizyjna jest statutowym kolegialnym organem kontroli i nadzoru, odrębnym od Zarządu i niepodlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie.
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swego składu przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz sekretarza.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej:
a) nie mogą członkami zarządu. być spokrewnieni, spowinowaceni, pozostawać w podległości służbowej, związku małżeńskim lub we wspólnym pożyciu z członkami zarządu,
b) nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
c) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni. - W przypadku odwołania lub rezygnacji, śmierci członka Komisji Rewizyjnej, Walne Zgromadzenie może uzupełnić skład Komisji Rewizyjnej, powołując na jego miejsce nowego członka.
6. Kadencja członków powołanych w drodze par. 22 ust. 5 Statutu kończy się z upływem dnia, na który przypada koniec kadencji ich poprzedników.
§ 23
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a/ przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności,
b/ występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie
wyjaśnień,
c/ występowanie na Walnym Zebraniu z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi. - Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- Szczegółowe zasady działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków.
§ 24
Do kompetencji Zarządu należy:
1. Kierowanie działalnością Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami statutu, wytycznymi i uchwałami Walnego Zebrania Członków
2. Uchwalenie rocznych planów działalności merytorycznej, preliminarza budżetowego i zatwierdzenia bilansów.
3. Zwoływanie Walnego Zebrania Członków.
4. Podejmowanie uchwał w sprawie nabywania i zbywania oraz obciążania majątku trwałego Stowarzyszenia, a także prowadzenia jego działalności finansowej.
5. Określenie, która działalność Stowarzyszenia jest odpłatna, a która nieodpłatna.
6. Czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Stowarzyszenia przepisów statutu Stowarzyszenia.
7. Podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach nie należących do kompetencji Walnego Zebrania Członków
8. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działania w jego imieniu.
Rozdział V
Majątek i fundusze Stowarzyszenia
§ 25
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze
§ 26
Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
1. Składki członkowskie.
2. Wpływy z nieruchomości i ruchomości będących w użytkowaniu Stowarzyszenia.
3. Wpływy także ze sprzedaży prac wykonanych przez uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej.
4. Dotacje i darowizny,
5. Środki wypracowane przez Stowarzyszenie w ramach prowadzonej odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.
§ 27
Zabrania się:
1. Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
2. Przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3. Wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
4. Zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 28
- Do składania oświadczenia woli w imieniu stowarzyszenia w sprawach majątkowych uprawnionych jest dwóch członków zarządu działających łącznie.
- Do składania oświadczeń woli w sprawach niemajątkowych oraz reprezentacji Stowarzyszenia uprawniony jest samodzielnie prezes zarządu albo samodzielnie zastępca prezesa zarządu.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 29
Uchwałę o zmianie statutu podejmuje Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania
§ 30
- Uchwałę o rozwiązaniu się Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania
- Uchwała o rozwiązaniu się Stowarzyszenia określa cel, na który mają być przekazane majątek i fundusze Stowarzyszenia.
Statut tekst jednolity ze zmianami przyjęty uchwałą Nadzwyczajnego Zebrania Członków Stowarzyszenia „ROKTAR” w dniu 20 kwietnia 2018 roku.